Forældresamarbejde

Det gode forældresamarbejde er vigtigt for vores hverdag i institutionen. Vi lægger vægt på en åben og ærlig dialog, for kun på den måde kan vi skabe de bedste rammer for jeres barns hverdag med udvikling og trivsel i fokus.

Den åbne og ærlige dialog betyder, at vi også skal kunne tale om det, der måske kan synes lidt svært – men vores erfaring er, at jo bedre vi er til at snakke sammen, jo bedre er vi også til at finde løsninger, hvis noget klemmer sig på. Det gælder fra de små hverdagsepisoder til spørgsmål eller undren i forbindelse med vores pædagogiske praksis.

Men den åbne dialog handler også om at fortælle, hvis I har haft en dårlig nat eller morgen, og jeres barn har brug for noget ekstra. For hvis vi ved den slags ting, kan vi meget bedre imødekomme jeres barns behov. Og det gælder også den anden vej: Vi fortæller selvfølgelig også, hvis jeres barn af den ene eller den anden grund ikke har haft den bedste dag.

Vi bruger i dagligdagen også vores forældreintra, Aula, hvor vi lægger billeder ud og fortæller om, hvad vi laver. Det er også her, I kan finde praktiske informationer, som for eksempel hvordan I skal forholde jer ved sygdom.

I Vandkanten vil vi gerne lade os inspirere af andre, og det betyder, at vi meget gerne vil høre, hvis I har idéer til noget, vi kan gøre anderledes. Det kan være noget, I hører om eller ser andre steder, som er sjovt, spændende eller fungerer godt. Den slags vil vi altid gerne høre om!

Samtaler

Udover vores daglige dialog med jer, har vi også en række faste forældresamtaler. Når jeres barn starter hos os, inviterer vi til en velkomstsamtale, hvor vi taler om, hvordan den første tid her i Vandkanten kommer til at forløbe. Efter 3 til 6 måneder inviterer vi jer igen til en samtale. Her taler vi om, hvordan jeres barn er faldet til, og hvad vi skal være opmærksomme på fremover.

Derudover har vi to faste samtaler hvert år, hvor vi taler om jeres barns trivsel og udvikling og om der er noget, vi skal have fokus på fremover.

Vores øvrige faste samtaler holder vi i forbindelse med overgang fra vuggestue til børnehave og fra børnehave til skole. Formålet med disse samtaler er at sørge for, at både jeres barn, I som familie og de nye voksne, der skal tage imod jeres barn, er klædt bedst muligt på til det nye kapitel i jeres barns liv.

Forældremøder

Vi afholder to forældremøder om året, et i foråret og et i efteråret. På mødet i efteråret er der blandt andet årsberetning og valg til forældreråd.

Forældreråd

I forældrerådet er du med til at diskutere og definere de værdier, der præger de pædagogiske aktiviteter, som børnene og de voksne er sammen om i Vandkanten. Du har derfor mulighed for at præge institutionen på mange niveauer. Du kommer tæt på dagligdagen hos os og lærer medarbejderne og de andre forældre at kende.

Forældrerådet er sammensat af forældrerepræsentanter, medarbejderrepræsentanter og den pædagogiske leder. Forældrerådet holder møder fire gange om året. Enhedens forældrebestyrelsesrepræsentant er automatisk valgt til forældrerådet

Forældrebestyrelse

I Københavns Kommune er alle dagtilbud organiseret i klynger, og hver klynge har en forældrebestyrelse. Forældrebestyrelsen fastsætter principper for klyngens arbejde og for samarbejdet mellem institutionen og hjemmet. Forældrebestyrelsen består af forældrerepræsentanter fra alle enheder i klyngen, personalerepræsentanter og klyngelederen.

Forældrerepræsentanten bliver valgt blandt medlemmerne i institutionens forældreråd. Forældrebestyrelsen holder møder seks gange om året.

Læs mere om forældreindflydelse her