Fra vuggestue til børnehave

Selvom vi er ét hus - altså både vuggestue og børnehave - er overgangen fra det kendte til det nye noget, der skal forberedes. Vi tager altid udgangspunkt i det enkelte barn, når vi skal planlægge, hvordan vi bedst forbereder jeres barn til børnehavelivet. Vi taler både med jer forældre om det, og vi har også en god vidensoverdragelse mellem vuggestue og børnehave.

Omkring en måned før dit barn skal begynde i Vandkantens børnehave begynder vi stille og roligt at forberede dit barn på det kommende skift fra vuggestue til børnehave. Det gør vi ved at dit barn, sammen med nogle kammerater fra vuggestuen, kommer på nogle korte besøg til den stue, som dit barn skal begynde på.

Når vi kommer tættere på selve skiftet fra vuggestue til børnehave, kommer dit barn med til forskellige faste aktiviteter i børnehaven som f.eks. morgensamling og frokost, så dit barn begynder at kende nogle af de faste rutiner inden selve skiftet.

Selvom dit barn allerede kender huset, er det spændende at starte i børnehaven. Der er mange nye indtryk der skal fordøjes, nye voksne og børn og en hverdag der ser anderledes ud. Derfor anbefaler vi at, at dit barn i starten får korte dage, så du f.eks. henter kl. 12, som er umiddelbart efter frokost, de første par dage. Derefter kan I langsomt trappe op i tid. Det er bedst at gå hjem, når man har haft en god oplevelse, så man har lyst til at komme igen næste dag.

Den første uge i børnehaven

I løbet af den første uge holder vi et lille overleveringsmøde. Vi ved at alle børn er forskellige, derfor er der nogle der har brug for kortere eller længere velkomstforløb. Det taler vi selvfølgelig med jer om.

For de børn, som kommer fra en anden vuggestue end Vandkantens, vil den første dag for dit barn være at vi starter med at holde en samling, hvor der bliver sagt ’goddag’ til de nye børn på stuen. Du kan være sammen med dit barn, i børnehaven et par timer.

Hvis dit barn ikke har gået i Vandkantens vuggestue, så er du i de første to dage velkommen til at komme med ind på stuen, ellers er du også velkommen til at sidde i garderoben, på legepladsen eller gå en lille tur. Det skal være nemt at få fat i dig, hvis dit barn pludselig synes det bliver lidt svært.

Når hverdagen er rigtig i gang, afleverer du dit barn i døren til stuen.

Hvad skal dit barn have med?

Tøj til garderoben med navn i:

• Regntøj
  • Gummistøvler
  • 2 par underbukser
  • 2 par sokker
  • 2 par bukser
  • 2 bluser
  • Hjemmesko
  • Drikkedunk med navn medbringes hver dag og tages med hjem til vask om eftermiddagen. Indholdet er vand.